Tijd voor onze wekelijkse blog! Deze week konden we eindelijk beginnen aan het leuke deel van het ontwerpproces, namelijk het ontwerpen zelf. Dan denk je misschien, bij een ‘ontwerpproces’ ben je toch alleen maar aan het ontwerpen? Nou, nee. Er gaat ook nog erg veel onderzoek aan vooraf, om te zorgen dat wat je ontwerpt ook echt past bij de doelgroep. Dat is minder interessant, zowel voor ons als voor jullie. Ondergetekende heeft maandag nog onderzoek naar qr-codes gedaan, naar wat je er wel en niet mee kan doen. Dat onderzoek zorgde ervoor dat het hele concept omgegooid moest worden. Vervelend, maar je kan er beter nu achter komen dan diep in de prototypefase.

Het concept en het bijbehorende business model canvas werden aangepast, en toen konden we echt verder. We hebben scenario’s en storyboards gemaakt, zodat elk lid van ons team weet wat we nu eigenlijk aan het maken zijn. Want dat was de voorgaande weken minder goed ging; er was nog wel eens verwarring over wat we precies deden.

Verder is er een qr-generator gebouwd, zodat we elke gebruiker een qr-code kunnen geven. Wel een kernpuntje van het hele idee. Het systeem zal je namelijk je eigen qr-code geven om bij de garderobe ‘in te checken’.

Toen het concept af was, konden we ook verder met iets wat behoorlijk belangrijk is voor de identiteit van het bedrijf: de naam. Het oude ‘Zeno’ kon de deur uit, want het had niets met garderobes te maken. Dat het niets met schoenen te maken had laten we even buiten beschouwing. Het is niet makkelijk om met een naam voor een bedrijf te komen, want het moet natuurlijk bij het bedrijf passen, maar ook catchy zijn, en niet iets raars betekenen in een andere taal. Dus na lang vergaderen, internet raadplegen en huilen, zijn we gekomen met het volgende: Jassie. Bekt lekker en geen dubbele betekenissen, en iedereen weet direct dat het iets met jassen te maken heeft. Als je nog rare associaties hebt met ‘Jassie’, laat het ons dan weten.

Toen we dat hadden, konden we ook een logo en bijbehorende iconen ontwerpen. We hebben gekozen voor lekker minimalistisch design, want dat is nu in.

Terwijl mensen bezig waren met het logo, waren anderen begonnen met de opzet van de app. De app is het deel van het systeem waar de gebruikers het meest mee te maken zullen krijgen, dus een goed design en goede structuur en user experience zijn heel belangrijk. Dit is een deel van het project wat vaak terug zal komen, aangezien het vaak getest en aangepast zal moeten worden. We hebben deze week wel een erg goede basis gemaakt. We hebben een flowchart, sitemap, en wireframes, en voor de stijl is er een style tile gemaakt, met veel felle kleuren, om het uitgaansgevoel te benadrukken.

Zoals je hebt gelezen, hebben wij dus weer een grofweg productieve week achter de rug. Volgende week gaan we weer bikkelen, met nog meer bouwen. Het eerste prototype komt steeds dichterbij, en we kunnen uitzien naar de eerste testen. Voor nu, tot volgende week voor de volgende update.